FAQ

Algemeen

Wat heb ik nodig om van jullie diensten gebruik te maken?

Om van de diensten van PBXcomplete gebruik te maken heeft u alleen een betrouwbare internet verbinding nodig die u ook via ons kunt afnemen. Via deze verbinding koppelen uw IP telefoons zich aan uw hosted Voip centrale. In plaats van fysieke IP telefoons kunt u ook gebruik maken van software die u op uw computer of smartphone kunt installeren en waarmee u kunt bellen, ook wel een softphone of sip client app genoemd.

Wat moet ik zelf doen?

Nadat we uw wensen voor het belplan hebben gekregen, kunnen wij uw centrale en telefoons volledig inrichten en werkend voor u opleveren. Na oplevering krijgt u inloggegevens waarmee u via een webinterface uw instellingen kunt aanpassen of uitbreiden. U kunt dan zelf inloggegevens aanmaken voor extra IP telefoons en/of softphones die u via internet wilt koppelen. Daarnaast kunt u via de interface ook wachtrijen en automatische beantwoordingen (IVR) aanmaken of aanpassen, meldteksten opnemen en inkomende gesprekken doorsturen naar de juiste bestemming. Als u er zelf niet helemaal uitkomt, kunt u ons altijd bellen voor hulp.

Wat is Asterisk?

Asterisk is open source telefonie software, ontwikkeld in 1999 en die op verschillende manieren wordt gebruikt, bijvoorbeeld als telefoon centrale, als IVR (Interactive Voice Response systeem) of als verbinding tussen telefoonsystem die op verschillende technieken en protocollen gebaseerd zijn. Omdat Asterisk een vrij te gebruiken software pakket is, is het mogelijk om geavanceerde telefooncentrale functionaliteit op te zetten tegen een fractie van de prijs van traditionele hardware telefooncentrales. Meer informatie over Asterisk kunt u lezen op www.asterisk.org

Waarom een open source telefooncentrale gebruiken?

Vanwege het open source karakter van Asterisk en Elastix zijn er wereldwijd veel gebruikers van deze software. Fouten in de software kunnen hierdoor snel worden ontdekt en opgelost. Omdat de broncode van de programma's beschikbaar is, kunnen de pakketten eventueel naar wens worden aangepast of worden uitgebreid. Het vrij verkrijgbaar zijn van de software maakt het voor ons ook mogelijk dat wij onze totaalpakketten tegen scherpe tarieven kunnen aanbieden.

Is open source stabiel genoeg voor zakelijk gebruik?

Ja, Asterisk is ongeveer 15 jaar geleden ontwikkeld en is gedurende deze tijd uitgegroeid tot een stabiel alternatief voor een hardware telefooncentrale.

Ondersteunen jullie pakketten ook Fax-naar-Email?

Ja, Elastix ondersteunt deze optie standaard. Nadat de faxen zijn gemaild, zijn de faxen ook eenvoudig terug te vinden in de webinterface.

Bij andere VoIP bedrijven betaal ik per aangesloten telefoon. Bij jullie niet?

Nee, ook dit heeft te maken met het open source karakter van onze Voip centrale. Onze pakketten zijn gedimensioneerd op het aantal gelijktijdige gesprekken dat kan worden gevoerd. En hierin bent u vrij in het aantal telefoons dat u wenst aan te sluiten.

Hoeveel gelijktijdige gesprekken kunnen de pakketten aan?

Ons kleinste pakket ondersteunt 4 gelijktijdige gesprekken. Met ons grootste standaardpakket kunt u maximaal 30 gelijktijdige gesprekken voeren. Als u meer dan 30 gelijktijdige gesprekken wilt voeren, dan kunnen wij hiervoor een maatwerk oplossing offreren.

ELASTIX

Welke CRM pakketten worden ondersteund bij Elastix?

In Elastix wordt vTiger CRM standaard meegeleverd. SugarCRM is via een add-on te installeren.

Waar kan ik een handleiding vinden over Elastix?

De handleiding 'Elastix without Tears' beschrijft gedetailleerd alle functionaliteit van Elastix. Ook ontvangt u na uw bestelling een beknopte Nederlandse handleiding van ons waarin de meest voorkomende handelingen in beschreven staan.

CONNECTIE

Hoeveel bandbreedte is er nodig per gelijktijdig gesprek?

De bandbreedte die nodig is voor een gelijktijdig gesprek met Voip is afhankelijk van de manier waarop het spraaksignaal in de telefoon wordt omgezet in een digitaal signaal. Bij de meest gebruike methode (codec g711 alaw/ulaw) dient u rekening te houden met ongeveer 90 kbit/s downstream en upstream per gelijktijdig gesprek.

Wat als mijn internet verbinding eruit ligt?

Wij kunnen een alternatieve routering instellen voor inkomende nummers, bijvoorbeeld naar een ander vast nummer of een mobiel nummer. Dit kan zelfs als uw centrale niet bereikbaar is. Ook heeft u in uw centrale de mogelijkheid om gesprekken naar een mobiele telefoon door te schakelen als de IP telefoon niet beschikbaar is of als u niet kunt opnemen.

Leveren jullie ook DSL lijnen?

Ja, wij leveren ook ADSL- en VDSL verbindingen, die extra voordelig zijn als u deze afneemt gecombineerd met een hosted BizPro pakket. Samen met u kunnen we kijken naar een geschikte oplossing als u op zoek bent naar een betrouwbare internet verbinding.

GESPREKSKOSTEN

Waarom betaal ik nog gesprekskosten? Ik bel toch via Voip?

Gesprekken zijn gratis die u onderling voert tussen telefoons die gekoppeld zijn aan de centrale vanaf elke willekeurige locatie. Of als u direct belt naar een SIP telefoonnummer. Als u echter belt naar vaste of mobiele nummers, dan maakt u via de centrale een uitgaande koppeling naar traditionele telefonie. Op dat moment betaalt u gesprekskosten afhankelijk van de bestemming, echter wel tegen een gunstiger tarief dan bij de traditionele telefoonmaatschappijen. U kunt hier de gesprekskosten per bestemming inzien.

Waar vind ik een overzicht van de gesprekskosten?

U kunt hier de gesprekskosten per bestemming inzien voor uitgaande gesprekken. Er zijn geen gesprekskosten voor inkomende gesprekken.

Kan ik naar het buitenland bellen?

Ja, u kunt elke bestemming in het buitenland bellen tegen voordeligere tarieven dan u gewend bent met uw traditionele telefoonmaatschappij. U kunt hier een overzicht van de gesprekskosten downloaden per land.

Ondersteunen jullie gesprekken naar 112?

Ja, wij ondersteunen gesprekken naar het 112 noodnummer. En ook naar de verkorte gemeentenummers, bv. 14010.

Ik werk al met een andere VoIP provider voor uitgaande gesprekken. Kan ik hiervan gebruik blijven maken?

Ja, dat is mogelijk. Behalve bij het goedkoopste FreePBX pakket, kunt u alternatieve Voip providers instellen in uw centrale en desgewenst uw uitgaande gesprekken via deze provider(s) laten verlopen. Wij kunnen in dat geval echter geen garanties geven over de gesprekskwaliteit.

TELEFOONNUMMERS

Kan ik meerdere telefoonnummers koppelen aan de centrale?

Ja, u kunt meerdere nummers aan uw centrale koppelen. Per nummer kunt u vervolgens instellen wat de eindbestemming is: een telefoon, wachtrij, belgroep of automatisch beantwoorder of een combinatie hiervan op basis van tijdschakelingen. Ook is in te stellen dat op uw IP telefoon zichtbaar is naar welk nummer er is gebeld.

Hoe verloopt het nummer porteringsproces?

Het porteren van een nummer of groep van nummers heeft een doorlooptijd van ongeveer 2 weken. Als wij uw porterings opdracht indienen, krijgt u zo snel mogelijk te horen op welke datum en tijdstip de portering zal plaatsvinden. Uiteraard blijft uw oude situatie actief tot het moment van porteren.

Leveren jullie ook 0800/0900 nummers?

Ja, wij kunnen 0800/0900 nummers leveren. Bel of mail ons om de mogelijkheden te bespreken.

IP TELEFOONS

Leveren jullie ook IP telefoons?

Ja, wij leveren IP telefoons van de volgende merken: Snom, Yealink, Gigaset Pro en Panasonic. Deze telefoons leveren wij voorconfigureerd op. Na ontvangst kunt u de telefoons direct activeren door ze in uw lokale netwerk bij te zetten.

Hoe kan ik een IP telefoon in mijn kantoor aansluiten?

IP telefoons maken gebruik van een netwerkverbinding en zullen via een netwerkkabel moeten worden aangesloten. De meeste telefoons hebben echter 2 netwerkaansluitingen waardoor u de bestaande netwerkverbinding van een PC kunt gebruiken voor de IP telefoon en voor de PC samen.

Welke IP telefoons raden jullie aan?

De volgende IP telefoonmerken werken goed samen met onze BizPro pakketten: Snom, Yealink, Gigaset, Panasonic, Grandstream, Tiptel, Polycom, Linksys, Aastra en Cisco.

Wat is een softphone?

Met een softphone gebruikt u geen fysieke telefoon om een telefoongesprek op te zetten. In plaats daarvan gebruikt u een software programma dat op uw PC of smartphone draait. Met behulp van een headset of USB telefoon kunt u via deze software bellen en gebeld worden. Softphones zijn er in verschillende varianten. X-Lite bijvoorbeeld is gratis te downloaden maar heeft beperkte functionaliteit. Voor softphones met uitgebreidere zakelijke functionaliteit (waaronder doorverbinden) betaalt u vaak eenmalige licentiekosten.

CALL MANAGEMENT EN COMPUTER TELEFOON INTEGRATIE

Hoe kan ik zien welke collega's beschikbaar zijn om door te verbinden?

Inbegrepen bij het pakket is de FOP2 webinterface (www.fop2.com) wat u tot 15 extensies kosteloos kunt gebruiken. Via de FOP2 interface is te zien wie er beschikbaar is, of in gesprek. Ook kunt u via de webinterface doorschakelen en gebruik maken van een centraal telefoonboek. Als u een eenmalig licentiebedrag betaalt van ongeveer € 60,- dan wordt de limiet op het aantal zichtbare extensies verwijderd. Ook krijgt u dan de mogelijkheid om via FOP2 met andere medewerkers te chatten en uw voicemailberichten af te luisteren en te organiseren via FOP2.

Hoe kan ik het nummer van een beller gebruiken als invoer voor een programma op mijn PC?

Wij kunnen u helpen met een oplossing om uw PC te integreren met telefonie. Een van deze mogelijkheden is het gebruiken van het nummer van de beller als invoer voor een programma, bijvoorbeeld een CRM pakket. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

ADMINISTRATIEF

Hoe kan ik een pakket bestellen?

U kunt onze pakketten direct bestellen via onze website. U kunt dan ook online het pakket afrekenen via iDeal of Paypal. Via Paypal kunt u desgewenst ook betalen met een VISA of MasterCard credit card. Uiteraard is het ook mogelijk om te betalen via een bank overboeking. Onze maandelijkse abonnementskosten en gesprekskosten worden verrekend via automatische incasso.

Hoe snel wordt het pakket opgeleverd?

Als wij uw eerste betaling hebben ontvangen (of een bewijs van betaling hebben ontvangen), ontvangt u doorgaans uw inloggegevens en telefoonnummer op dezelfde dag.

Factureren jullie vooraf of achteraf?

Wij factureren de abonnementskosten voor onze hosted PBX pakketten en telefoonnummers vooraf. Twee weken voor het ingaan van een nieuwe periode ontvangt u de factuur voor de komende periode, die u binnen deze twee weken dient te voldoen. Gesprekskosten naast uw inbegrepen tegoed worden maandelijks achteraf gefactureerd.

Wat is de minimale contractduur?

Wij hanteren geen minimale contractduur. U kunt onze diensten maandelijks opzeggen (met uitzondering van DSL verbindingen), ook als u vooraf voor een langere periode heeft betaald dan een maand.

Wat is de opzegtermijn?

Tot uiterlijk 15 dagen voor het begin van een nieuwe maand kunt u uw abonnement van de komende maand opzeggen. De nieuwe betaalperiode zal dan niet aan u worden gefactureerd. Als u voor een langere periode heeft betaald, dan wordt de resterende periode gecrediteerd.